علم استنتاج

//-------------------------------------------\\

علم استنتاج

//-------------------------------------------\\

علم استنتاج

مرگ، معنای زندگی است.

  • ۰
  • ۰
مجموعه پلیسی «کارآگاه مورس» براساس فیلمنامه معمایی و پرپیچ و خم تولید شده است. نام کالین دکستر برای جذب تماشاگران به سمت یک مجموعه تلویزیونی کافی است. این مجموعه هم اکنون در جدول پخش شبکه تهران قرار گرفته است.

این داستان‌نویس سرشناس انگلیسی که از سوی منتقدان ادبی لقب استاد قصه‌های جنایی و پلیسی را گرفته، عمده شهرت خود را برای نگارش مجموعه کتاب‌های «بازرس مورس» دارد. او در فاصله سال‌های 1977 تا 1999 این داستان‌ها را نوشت.

از سال 1987 تا سال 2000 این مجموعه داستان تبدیل به چند مجموعه موفق و پربیننده تلویزیونی شد. مجموعه پررمز و راز و جنایتکارانه «کارآگاه مورس» که از شبکه تهران پخش می‌شود هم بر اساس مجموعه داستانی از کالین دکستر تهیه و تولید شده است. در حقیقت، این مجموعه پیش‌درآمدی بر مجموعه «بازرس مورس» و قصه آن در دورانی قبل از شروع داستان این مجموعه اتفاق می‌افتد.

صنعت سینما از حدود 15 سال پیش سنت تازه‌ای را در زمینه تولید فیلم آغاز کرد. براساس این سنت تازه، فیلم‌هایی در مرحله تولید قرار گرفت که زمان شروع قصه آنها به دورانی پیش از آغاز داستان یکسری فیلم‌های پرفروش برمی‌گشت. معروف‌ترین این فیلم‌ها، سری جدید «جنگ ستاره‌ای» است.

با تولید مجموعه‌هایی مثل کارآگاه مورس، رسانه تلویزیون هم به این سنت روی خوش نشان داده و به نظر می‌رسد بعد از این باید در انتظار تولید مجموعه‌هایی تازه برمبنای شخصیت‌های مجموعه‌های موفقی بود که چند سال از تولید آنها گذشته است.

راسل لوئیس، خالق مجموعه کارآگاه مورس است که امکان برگردان تصویری آن را برای تلویزیون فراهم کرد. فیلمنامه مجموعه براساس شخصیت‌هایی نوشته شد که سال‌ها قبل توسط کالین دکستر خلق شده بودند.

در عین حال، خود دکستر هم به عنوان مشاور، همکاری نزدیکی با عوامل تولید مجموعه کرد. این محصول انگلیسی از لوکیشن‌های مختلف آکسفورد به عنوان مکان اصلی فیلمبرداری بهره گرفته است. تا به حال دو فصل مجموعه تولید و پخش شده است. در کل 12 قسمت از این مجموعه تهیه شده است.

شاون ایوانز و راجر آلام در نقش بازرس اندی ور مورس و فرد ترزدی بازیگران اصلی مجموعه هستند. قصه این درام کارآگاهانه انگلیسی دوران جوانی مورس را به تصویر می‌کشد. مجموعه ​ بازرس مورس​ یکی از مجموعه‌های طولانی تلویزیونی بود که پخش آن سال‌ها با موفقیت ادامه داشت. برای کارآگاه مورس​ هم پیش‌بینی چنین موفقیتی می‌شود.

ماجراهای اصلی مجموعه در آکسفورد اتفاق می‌افتد، جایی که اندی ور مورس جوان فعالیت پلیسی خود را تازه آغاز کرده است. او با اداره پلیس منطقه همکاری نزدیکی دارد، کارنامه کاری این مامور جوان با یکسری پرونده‌های جنایی همراه است که او را وارد یکسری ماجراجویی هیجان‌انگیز می‌کند. مورس جوان برای حل این پرونده‌ها باید از قوه تخیل خویش کمک گیرد و با گذشت زمان بر تجربه‌هایش افزوده می‌شود.

اولین اپیزود مجموعه که یک فیلم سینمایی تلویزیونی بود، ژانویه سال 2012 از تلویزیون انگلستان پخش شد. همان طور که تهیه‌کنندگان مجموعه پیش‌بینی می‌کردند، تماشاگران استقبال زیادی از آن کردند و تولید فصل اول آن در دستور کار قرار گرفت. اپیزودهای فصل اول در​ تابستان همین سال فیلمبرداری شد.​

در ماه ژوئن همین سال تهیه‌کنندگان مجموعه گفتند استقبال تماشاگران از آن خارج از حد و تصورشان بوده و فصل دوم آن را هم تولید می‌کنند. در​کنار نقدهای مثبت منتقدان ​ کارآگاه اندی ور، لقب یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های شش ماه اول سال 2013 را گرفت.

در ماه سپتامبر 2013 کار فیلمبرداری اپیزودهای فصل دوم مجموعه آغاز شد. فیلمنامه فصل دوم تفاوت زیادی با حال و هوای فیلمنامه فصل اول نداشت و فقط شاهد حضور تعدادی شخصیت تازه بود. زمان رخدادهای قصه هم اواخر دهه 60 میلادی بود.

اندی ور مورس در فصل اول از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل نمی‌شود و در پایان سومین سال تحصیل، دانشگاه را ترک می‌کند. او در اداره پلیس با حوادث و اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که پایه و اساس قصه‌های ​ بازرس مورس​ را در آینده تشکیل می‌دهند.

ماجراهایی که برای مورس جوان اتفاق می‌افتد یک شکل نیستند و او برای حل آنها با خوش‌اقبالی‌ها و بدبیاری‌های متعددی روبه‌رو می‌شود.

این ماجراها بیشتر شبیه جدول‌هایی غیرقابل حل هستند و همین موضوع است که بر جذابیت مجموعه می‌افزاید.

این قصه‌های پررمز و راز موفق به جذب بیش از شش و نیم میلیون تماشاچی انگلیسی شدند. مارک سوینی، منتقد گاردین درباره‌اش نوشت: «اشتباه فکر نکرده‌ایم اگر در انتظار تولید فصل‌های بعدی مجموعه باشیم» و ریچارد لوید منتقد لس‌آنجلس تایمز هم در زمان پخش آن در آمریکا از آن به عنوان «یک کار قوی پرتحرک و پیچیده» اسم برد که «دنیای قصه‌های پررمز و راز را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند.» شاون ایوانز، بازیگر نقش دوران جوانی بازرس مورس این مجموعه، متولد سال 1980 است.

او که از بازیگران مطرح تلویزیون انگلستان است، در فیلم‌های سینمایی هم بازی کرده است. شروع فعالیت او به سال 2002 و یک مجموعه موفق تلویزیونی به نام «معلم‌ها» برمی‌گردد.

ایوانز تا به حال در بیش از ده کار تلویزیونی ظاهر شده و ​ کارآگاه اندی ور​ باعث شهرت بیشتر او شد و سیل پیشنهادات را به سویش سرازیر کرد. وی طی دو سال اخیر و بعد از ایفای نقش مورس، با چهار مجموعه تلویزیونی همکاری داشته که نوعی رکورد در کارهای تلویزیونی به حساب می‌آید.

وی تازه از بازی در فیلم سینمایی «کتاب جنگ» به کارگردانی تام هارپر فارغ شده است. تهیه‌کنندگان کارآگاه اندی ور از وی برای بازی در فصل سوم مجموعه دعوت به همکاری کرده‌اند. قرار است کلید فیلمبرداری این فصل تا قبل از پایان سال جدید میلادی زده شود. رسانه‌های گروهی هنوز اطلاعی از جزئیات این مجموعه ندارند.

T.V.guid / مترجم: کیکاووس زیاری/ جام جم

  • ۹۳/۰۷/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی